lördag 9 februari 2013

Kursuppgift oktober: batik och tygtryck

Batikat har jag gjort förr men jag har aldrig provat byttbatik vilket innebär att man knölar ner tyget i ett ganska litet kärl. Att det är trångt i burken gör att färgen inte kommer åt lika bra överallt och så blir det batikmönster.

Jag skulle ta vara på efterbadet och färga en svagare variant och svagare blev det, när jag tvättat tygerna var det ingen färg alls kvar... Jag hade inte värmt färgvattnet tillräckligt.

Alltid lär man sig nåt!
Vill du läsa mer om batik så kan du titta här, och här visas hur man kan göra degbatik.

Så skulle jag trycka på tyg också, gärna men inte nödvändigtvis, på det färgade.
Fick leta fram lite trycksaker och så var det bara att sätta igång.

Ville ha lite snö på ett blått tyg, använde en virkad duk som jag satte färg på och tryckte med den. Använde också kortsidorna på en vanlig smal trådrulle i plast. Roligt att experimentera men resultatet, nja..
Jag gillar vallmo så det ville jag också trycka. Gjorde en pappersschablon och använde också ramen. När det torkat tog jag textilpennor för att måla lite detaljer. 

Klippte ut hjärtan i plasten från en mapp. När jag tryckte så kröp färgen ofta in under kanterna och resultatet blev lite kladdigt och inte de fina hjärtan jag ville ha.

Till slut släppte jag loss ordentligt, rev pappersremsor som jag la kors och tvärs på tyget, la ramen ovanpå och tryckte, nya remsor.. och det fick bli som det blev. Säkert kommer jag förr eller senare att göra något med detta slumpartade kaosmönster. Eller inte.

 Så där! 
Nu har jag dokumenterat månad två på min kurs. Det tar sig!
Ha det fint!   /M

1 kommentar:

  1. Jamen...har du vaknat...på tiden, tycker jag:)
    Batik ät kul, speciellt kaos?
    Kram på dig med...gamla kompis!

    SvaraRadera

Nu är det enklare att kommentera!