onsdag 17 oktober 2012

Tovning på schemat

Förutom att färga garn var september månads uppgift även att tova och tillverka något av det tovade.

Jag har inte tovat på tyg tidigare, sk nunotovning, så det var en ny erfarenhet för mig.

Ullen i två lager, glest tyg ovanpå.
På med såpvatten, rulla ihop till en korv, knyt för ändarna och stoppa in allt i  påsar.
Jag använde dubbla plastpåsar och det höll tillräckligt bra.
Man ska nämligen slå knytet i bordet så att innehållet tovar ihop.
Torkning.
Och nu har jag bestämt vad det ska bli.
Pyntning på g.

Den färdiga väskan ska få ett eget inlägg men inte just nu..
God natt!

1 kommentar:

  1. Kul att se vårt skolarbete!
    Att tova på det här sättet tyckte jag var så roligt och ett fantastiskt sätt att bli av med eventuell inneboende aggressivitet! Borde kanske alltid ha en "tovepåse" i beredskap!

    SvaraRadera

Nu är det enklare att kommentera!