söndag 12 februari 2012

Återbruk: Klackmatta

För några veckor sedan fyllde min man år och fick då denna klackmatta i present av sin syster. Ullen kommer från fåren på vår gård och klackarna kommer från avlagda kläder eller ulltyger. Återbruk med andra ord.

 Den här mattan blir ingen matta och ingen sittdyna heller, den kommer att hängas upp på väggen. 

Här kan du läsa om klackmattornas historia.

Fler mattor.
Den här mattan (och bilden) hittade jag i en annan blogg. 
Klick på bilden så kommer du till TvåÄndsStickan.
365 saker du kan slöjda har tipsat om hur man gör klackmattor.
Här finns en beskrivning hur man gör.

En till sida med steg-för-steg beskrivning finns här
Klicka på bilderna nedan så kommer ni till de sidor där jag hittat bilderna.
Bild från bloggen designmadde.se
www.metta.se
Jag skulle ha sparat den fina pläden som min svärmor vävt och som jag ofrivilligt krympte i tvättmaskinen.. Sparade den ett tag eftersom katterna tyckte om att ligga på den men jag blev så arg och ledsen varje gång jag såg den så jag slängde den. Nu skulle den blivit fina klackar... Svägerskan hade säkert fixat.

2 kommentarer:

Nu är det enklare att kommentera!