tisdag 7 februari 2012

Kalasbyxor?


I boken Stickat från topp till tå hittade jag ett mönster till en smal hålmönstrad halsduk. Att den var smal gjorde sticken lätt att ha med (strumpstickor) och av bara farten blev det ett helt gäng.


Och vad har detta med kalasbyxor att göra?

Vid ett tillfälle när jag hängt upp flera stycken såg min man mycket undrande ut och så frågade han:
"Har du stickat kalasbyxor?"
Sedan dess heter de så.  

Apropå ordet kalasbyxor. 
För att få veta om det är ett lokalt uttryck googlade jag och vet nu att det är det inte. 
Från Ordbruket:
Om ord och uttryck:
Kalasbyxor
Termen kalasbyxor har numera ersatts av tights. Möjligen finns det kvar som begrepp för tjocka stickade strumpbyxor för barn. Men när klädesplagget kom från USA på 60-talet var det även vuxna kvinnor som bar dem. Namnet har vissa personer velat härleda till att de användes vid festliga tillfällen, men så enkelt är det inte.
Det märkliga namnet uppkom när den svenske importören läste fel på följesedeln från andra sidan Atlanten. På den stod det att sändningen innehöll pantyhose, vilket är ett kortord förpanties (underbyxor) och hosiery (hellångs strumpor). Importören uppfattade att det stod partyhose och översatte det helt enkelt till kalasbyxor!


Staffan Hammerman


Även på Wikipedia kan man läsa om kalasbyxor! Bara så ni vet.


 Jag har inte stickat kalasbyxor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är det enklare att kommentera!