lördag 14 juli 2012

Tantsemester, dag 3.


Denna dags evenemang var det som gav idén till resan men det var först på kvällen så jag tar det ifrån början...
Lördagmorgon. Det hade regnat mer eller mindre hela natten, ordet regna räcker nästan inte till. Det vräkte ner vatten från ovan.










När vi packat alla nystan, nålar och allt annat i bilen, samt städat stugan, så körde vi till Glödheta på Röbäck och efter det kollade vi Umeås affärsutbud i regnet. Ett obligatoriskt besök på Nya konditoriet ingick. Och naturligtvis en garnaffär, Perssons garn.

Sedan var det dags att styra mot Hantverk i sommarnatt.






Hamnmagasinet i Ratan var första stoppet, läs om det här. Synd att det blåste såå kallt! 
Jag har skrivit om mitt tidigare besök i Ratan, se här och här om du vill se Ratan i sol...














I Sikeåhamn besökte vi Katarina Roos som hade fina stickade kläder och så sålde hon garn...
Med lite mer i bilen åkte vi mot Robertsfors där vi besökte bokbinderiet Bok & Box och Krukmakeri & Textilverkstad. Vi hade tänkt hoppa över bokbinderiet men det var riktigt skoj att besöka!
En bok om stickning hade ett stickat bokomslag, virkboken hade ett virkat, näverslöjdsboken ligger längst fram i bilden ovan till vänster. Rolig idé, fina omslag men lite överkurs för min del... Tur jag inte vill göra allt jag ser.
I Ånäset besökte vi Sanna Ljung design. Här finns lite mer information. Sanna syr och hos henne kan man köpa stuvbitar och knappar, snacka om knappsamling! 
Sista stoppet på Hantverk i sommarnatt blev, för vår del, Ekorrbo hantverk i Estersmark. Där fanns det massor med olika sorters hantverk i trä och textil och lite anant också. Bl a var det självplock på vindsnurror i trädgården.



Sedan väntade sista övernattningen och det blev på Värdshuset i Burträsk. Burträsk är känt för Västerbottensosten men de hade inte öppnat när vi åkte vidare mot Gallejaur på söndagmorgonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är det enklare att kommentera!