lördag 7 juli 2012

Tantsemester, dag 4.

Börjar bakifrån med att berätta om tantsemestern, på så sätt kommer inläggen i rätt ordning.

Semesterns sista dag var hemlig, målen var helt okända för två av tanterna. När vi ätit frukost i Burträsk gick färden vidare längre inåt landet. Första stoppet blev på en loppis någonstans efter vägen och naturligtvis gjorde vi lite "fynd".

Härliga gamla hus, tänk om de kunde prata.

 Vi handlade inte mer än att vi rymdes i bilen i alla fall.
Körde till Nyåker där det inhandlades några burkar pepparkakor, men eftersom jag är nog snäll så avstod jag. Vi körde vidare mot det första av dagens två hemliga resmål och kom till


Jag har skrivit om Gallejaur i ett tidigare inlägg (i min andra blogg), det inlägget hittar du härDär finns länkar till information om Gallejaur.

Det var tre systrar som var de sista som bodde på denna gård och det gjorde det lite extra skoj att vandra omkring där med ena syrran och mannens båda systrar. Systrarna i Gallejaur...




                                                                                Man tager vad man haver...

Sedan jag var här förra gången har det byggts en turistbyggnad, där finns information och där kan man äta och fika.
Utsikten är inget att klaga på och inte den finstämda färgsättningen inomhus heller.


Inte särskilt förvånande hittade jag ett hjärta här också. 


Färden gick vidare.
Till Glommersträsk och Hattmuseet.
Jag hade aldrig hört talas om Hattmuseet förrän syrran föreslog ett besök där och det visade sig vara lite kul historia kring museet, läs om det här.




Hattmuseet finns även på FaceBook, klicka här.

Snipp, snapp, snut, så var denna semester slut...

Men vi har en utmaning kvar! Återkommer om det så småningom.

GÄSP!

2 kommentarer:

  1. Hej på er från Glommers Hattmuseum. Tack för det trevliga besöket av er och "reklamen". Och välkomna tillbaka! Hälsar Mats Klockljung i Glommersträsk!

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren! Och varsågod för reklamen. Läste din artikel i "Hemslöjd" och naturligtvis var det extra roligt att läsa nu när jag varit på besök!

    SvaraRadera

Nu är det enklare att kommentera!